Frige Akilov och hjälp honom med jobb och bostad

Foto: Expressen
 
Visst blev du förbannad eller helt enkelt inte trodde på att jag menar min rubrik. Det gjorde du nog helt rätt i. Det är varken min mening eller sant på något sätt. Inte när det gäller Rakhmat Akilov. Men det är kall fakta när det gäller många andra terrorister med långt fler liv på sitt samvete, när de återkommer till Sverige efter att stridit för IS.
 
Tänk scenariot där åklagaren släpper Rakhmat Akilov från häktet med motivering att han har det traumatiskt efter allt och behöver återanpassas till samhället så han blir en produktiv medborgare. Åklagaren vädjar också till allmänheten, att ha förståelse och utbildande talar om för oss, att avradikalisering är en process som tar tid. Men med tiden så tror Sverige på honom och det är därför vi ska hjälpa Rakhmat med en del saker som underlättar hans återanpassning. Han ska få en träningslägenhet där han kan bo i alla fall två år, så att han kan leta efter eget under tiden. Med lönebidrag och Arbetsförmedlingens extra insatser, båda delar finansierade av skattebetalarna, ska vi även hitta Rakhmat ett arbete som han kan trivas med. Allt det här hjälper ju honom. Om det verkar så, att Rakhmat behöver professionell hjälp, ska vi se till att han får psykologsamtal, det kan vi gott kosta på. På sikt blir Rakhmat säkert en bra svensk - avradikaliserad och hederlig medborgare.
 
Låter det som ett skämt? Det är det inte när det kommer till återvändande IS-terrorister som spenderat månader, om inte år, i Mellanöstern, torterat, våldtagit bombat och dödat alla oliktänkande i sin väg - ofta många fler än de fyra människor och en hund som misstog sina liv på Drottninggatan. Meningen är inte att bagatellisera det som hände, utan jag efterlyser någon form av propotionelig logik i det vi sysslar med i det här landet. 
 
Även om du frågar någon som står bakom IS-krigarnas särbehandling, ifall vi bör göra samma sak med Rakhmat Akilov, får du garanterat ett nekande svar. Varför då? Vad mer är skillnaden mellan Akilov och alla de hundratals terrorister i Mellanöstern, mer än att de dödat bra många fler människor? Blir människoliv helt plötsligt mycket mer värt på svensk mark? Eller är det huvud taget något värt när de "dödar sin egen sort"? Ett mord, dessutom mycket avsiktligt sådant, är ett mord hur vi än vänder och vrider på det. Tar jag livet av en kines i Singapore, lik förbannat får jag stå till svars för det även om jag återvänder till Sverige efter att gjort detta. Inte erbjuds jag hjälp och VIP-kort till bostads- och arbetsförmedlingen. Nej, jag får en expressbiljett till Kronobergshäktet!
 
Och det är till Kronoberg de återvändande IS-terroristerna ska skjutsas. Även om det var så, att deras medverkan i terrorn inte skulle kunna bevisas och vederbörande måste släppas under förundersökningen, har vi gjort ett ställningstagande. Du är punktmarkerad. Det är ett litet pris att betala. Inom den religion de krigar för skulle de stå inför en halshuggning eller en stening. Vad sägs om det?
 
Refugees Welcome var en proteströrelse mot en strupt invandring. Den rörelsen finns knappt kvar. Men Terrorists Welcome är en rörelse, som vår feministiska regering driver. Svara på mig, Stefan Löfvén, varför är bara svenska kvinnor berättigade er feminism? Är inte de våldtagna och dödade kvinnorna i Syrien och Irak lika viktiga? Det börjar gå riktigt utför regeringen nu och tyvärr verkar det inte finnas någon broms i vagnen de åker i. Jag väntar bara när det smäller på riktigt.
#1 - - lacrimosabloggen.se:

Bra inlägg! Och du vann precis priset för årets clickbait 😂👍

Svar: Tackar! Jag gillar provocerande rubriker :-)
Mika Marin