Feminism & dess Grenar, Politik #porrfritt, Sozan Inci, bögporr, gayporr, mäns våld mot kvinnor, porr, porrfritt

#porrfritt är ett slag i luften och saknar verklighetsförankring

 
Det har surrats mycket om porr igen. Jag vet inte något annat område som är så enkel att samla moralpoäng i än att förfärtas över hur stackars kvinnor utnyttjas och exploateras. En som gått i spetsen av debatten är Sozan Inci, ordförandet för Kvinnojourer och tjejjourer i Sverige. 
 
Incis riksorganisation har lanserat kampanjen #porrfritt som har ett porrfritt samhälle som målsättning. Syftet är att få till en lagstiftning som förbjuder porren helt. Det är förstås fint att ha idealer, men jag tror att t.o.m Inci själv inser, att en sådan lagstiftning är utopi och kommer aldrig att hända. Kampanjen lutar sig mot argumentet om att porr är lika med dokumenterade övergrepp mot kvinnor.
 
Okej. Jag förstår, att som en kvinno-organisation tar man upp endast kvinnosaken i fråga. Men min fråga till Inci är om porr är dokumenterade övergrepp mot kvinnor, vad är bögporr i så fall? De scenerna har sällan några kvinnliga skådespelare och exploaterar inte kvinnor på något sätt.
 
Eftersom det är endast kvinnor man vill måna om, borde det då rimligtvis vara fritt fram att producera, sprida och titta på bögporr. Den patriarkala maktstrukturen, som man vill bekämpa, är ju inte med i spelet eftersom det är patriarkerna själva som exploaterar varandra.
 
Kampanjen #porrfritt är alltså en kampanj som inte verkar vara helt genomtänkt. Porr är nämligen ett vidd begrepp som innehåller så mycket mer än endast sexscener där kvinnor tilldelats en undergiven roll i sexakten gentemot män. Lesbisk porr, bögporr, bisexuell porr, CFNM, femdom och porr producerat av kvinnor för kvinnor är några av exempel som inte alls matchar beskrivningen, men ändå står för en stor del av industrin.
 
Är det mäns våld mot kvinnor som man vill protestera mot eller är det porren i sig? Om det är all porr ni vill förbjuda, borde ni inte märkt, att en hel del av porren inte ens involverar några män, involverar endast män eller att i en hel del av historierna är det mannen som har den undergivna rollen? Det hela är ju trots allt fiktion, en storyline som är uppdiktat, precis som vid vilka andra filmer som helst. 
 
Om jag vill minska privatbilismen, lanserar jag inte en kampanj som heter #trafikfritt. Jag vill i så fall targetera mig mot privatbilismen. Men när det kommer till något som rör vår sexualitet, som just porr, då är det bäst att attackera hela industrin, trots att argumenten börjar halta eller saknas helt när vi tittar på den stora bilden. Moralpanik fungerar ju alltid, eller hur?
 
Det finns säkert många som av en eller annan anledning skulle vilja förbjuda porren i sin helhet. Men då har man ju helt andra argument i bagaget, exempelvis en religiös synvinkel. Men #porrfritt påstår, att porr är lika med dokumenterade övergrepp mot kvinnor. Om endast det är porr, då kan ju i alla fal alla landets bögar dra en lättnadens suck, deras porr är inte hotad av feministerna.
 
Alldeles oavsett vad min personliga uppfattning om porr är, försvarar jag individens rätt även i detta avseende. Till Inci och hennes följeslagare vill jag ställa frågan: Vore det inte bättre att föra kamp mot mäns våld mot kvinnor - det som sker på riktigt och inte är påhittade fantasier som skildras på den vita duken? Om man nämligen inte har förståelse hur den stora helheten ser ut, kan man knappast åstadkomma några förändringar heller. 
 
#1 - - Sofia:

väldigt skrämmande att man kan anse att all porr är dokumenterade övergrepp. Jag antar att de utgår ifrån det man ofta säger om att skräckfilm och våldsamma tv spel gör en våldsam. "Porr ger män en destruktiv kvinnosyn". vilket man kunnat dementera i otaliga studier. det verkar ju också som om de tänker att enbart män tittat på porr och glömmer att den största konsumenten av köpt porr är kvinnor. håller helt med dig här.