Feminism & dess Grenar, Jämställdhet, Politik christina snell lumio, kommunpolitik, kränkt, övertorneå

Kommunfullmäktigen från Kränkeborg

 
"Sätt på mig när jag är full", löd en uppmaning som hade satts upp på en diskmaskin i Övertorneås kommunhus. Enligt kommundirektören handlade det om ett olyckligt ordval medan Vänsterpartiets kommunfullmäktige "såg rött" på en gång. Det var Expressen som var först ut med att rapportera om denna skandalomsusande
världsnyhet.
 
Herregud, tänkte jag när jag först när läste om detta. Ännu en kränkt vit kvinna! Går det verkligen att ta illa upp om en lapp som uppmanar till att starta en diskmaskin när det inte finns mer plats? Har folk ingen humor längre? Det verkar sannerligen så, att man inte kan ha glimten i ögat längre utan att det anmäls till höger och vänster.
 
Christina Snell Lumio, som ledamoten heter, ansåg det här vara ytterst kränkande. Jag måste då fråga: Mot vem? Eftersom Christina lämnar den biten till oss andra att avgöra utgår jag ifrån att hon såg diskmaskinen som ett kvinnligt väsen och det var förstås som en uppmaning till en våldtäkt vid tillfälle då berusningen tagit över sinnens fulla bruket. Kanske långsökt? Mycket möjligt, men det är knappast maskinens rättigheter hon vill försvara. Dess uppgift består uteslutande av att diska fulla maskiner.
 
Man skulle kunna tro att Snell Lumio, som enligt egen utsago är feminist, ändå skulle kunna se maskinen som något jämställt väsen, kanske en ung man eller åtminstone en HBTQ-person. Men icke. Här har vi alltså en maskin som direkt kopplas till en kvinna. Och då har man kränkt alla kvinnor med en uppmaning att sätta på henne vid berusat tillstånd. Snell Lumio har nämligen knappast problem med själva påsättandet. Som en familjemor tror jag hon känner väl till detta fenomen. Att bli kränkt av att vara tvungen att trycka på en knapp kan inte heller vara en alldeles för stor uppgift som man uppmanas till att göra utan att få extra ersättning för det. Har jag fel i min tolkning, får Christina gärna komma med sin redogörelse.
 
Hur enkelt hade det inte varit, om Snell Lumio verkligen blev kränkt av detta, att bara riva ner lappen eller ta upp det med den kvinnliga kollegan som satt upp lappen? Men Snell Lumio såg sin chans för "15 minutes of fame" och trodde sig samla många politiska poäng, inte minst från kvinnliga väljare.
 
Men hon borde tänkt sig ett varv till innan hon kontaktade tidningarna, kanske borde hon konsulterat någon av kollegorna. Det blev inte så och verkligheten blev ju inte riktigt vad hon hade förväntat sig. Istället för att bli tagen på allvar har hela Facebook skrattat åt komunfullmäktigen från Kränkeborg.
 
Självklart har lappen en sexuell underton uttryckt med glimten i ögat. Men varför skulle det vara en kränkning mot kvinnor? En maskin är en maskin och skulle kunna representera likväl en man eller en transperson.
 
Vem har gett dig rätten att tala i alla maskiners vägnar, Christina Snell Lumio? Jag hävdar nämligen, att du har med dina uttalanden precis kränkt en transexuell diskmaskin som inte vill bli tagen som en kvinnlig vitvara då hen redan har ett manligt maskinnummer och genomgår en motorkorrigering för att rätta till felet tillverkaren gjorde.
 
Eller hur!? Kan inte vi bara sluta att bli kränkta av precis allting? Och kan inte vi bara sluta att försöka plocka politiska poäng av allt vi kommer på? Och kan inte vi bara sätta på diskmaskinen när den är full? 
 
 
PS. Detta inlägg är skrivet med glimten i ögat och jag hoppas innerligt, att denna glimt inte uppfattas att representera något annat än just en glimt.
 
Fotot är ett montage från bilder i Expressen.