Politik, Samhällsfrågor Finnair, Flygbiljetter, Norwegian, Prisshock, Revenue Management, Rovaniemi, Tomten

Fan ta dig Tomten och Revenue Management!

 
Revenue management (RM) är en term som används inom näringslivet, främst inom besöksnäringen och resebranschen. RM skulle betyda på svenska intäkts- eller vinstmaximering. Det kan innebära, att en hotellnatt i Göteborg kan kosta dig dubbelt så mycket under bokmässan än vid ett annat tillfälle. Man tar helt enkelt mest betalt när folk är så gott som tvungna att använda ens tjänster.
 
Mina föräldrar bor i Rovaniemi, Finland. Jag brukar hälsa på dem ett par gånger per år, alltid under julen. Den högtiden är nämligen helig för min mamma och det skulle inte vara bara en besvikelse, om inte hela familjen firade jul tillsammans, utan det skulle även vara ett smärre helgerån.
 
Nu råkar det bo även en annan bekant karaktär i samma stad i Finland, nämligen Tomten. Hela Rovaniemi lever på tomtebusinessen. Tomten har ett eget köpcenter, en verkstadsby, till och med en enorm nöjespark (SantaPark) under jorden. Det mesta kretsar kring Tomten i Rovaniemi. Det beräknas att under högsäsong har Tomten upp mot 10.000 nya besökare dagligen från världens alla hörn.
 
Men självklart är det som mest besökare under julen. Då passar förstås Finnair och Norwegian, som är de enda flygbolagen som opererar rutterna till Rovaniemi, att maximera sina intäkter. Och det gör de med råge, kan jag ta och upplysa.
 
En resa som under en vanlig sommarvecka skulle ligga på kring 2.000 kronor får man kring julhelgen betala ungefär tre gånger så mycket för. Observera nu, att jag är ute i god tid, två månader tidigare och bokar biljetter och de absolut billigaste biljetterna jag kunde få tag på ligger på över 5.000 kronor.
 
Detta pris inkluderar förstås endast handbaggage och under julen  är det knappast troligt, att NÅGON skulle resa med endast en handväska. Presenterna måste ju styvas någonstans. Så det blir en kostnad på 560 kronor per väska och flygresa, totalt 1.120 kronor extra för att jag måste ha en väska. Nu handlar det om en kort flygresa så jag kommer inte att välja min plats, men skulle jag göra det skulle jag få lägga till ytterligare några hundralappar. Ombord bjuds det på vatten och kaffe. Långt borta är dagarna med fri bar och smörgåsar. Det får man betala för idag.
 
Jag är förstås jättesur över detta. Samtidigt pluggar jag själv just detta område och förstår exakt, varför man  gör så här. Men det finns gränser med allting. Att jag inte har några val utan måste använda Finnairs eller Norwegians tjänster gör situationen nämligen lite monopolaktig. Och att kostnaden stiger totalt över 400% under högsäsong - det är inte längre revenue management, det är ett rån och därmed basta.
 
Men det här har kanske något att lära oss alla. Jag som arbetar endast extra borde kanske tillämpa principerna inom RM i mitt bokande av abetspass.
 
"Jaha, du vill att jag jobbar på lördag, då har min timlön råkat gå upp till 620 kronor, men skulle du vilja att jag löser din situation på nästa tisdag då du inte har något behov alls, då är jag tillgänglig för endast 160 kronor i timmen - precis som jag uppgav att mina tjänster skulle ligga på..."
 
Visst, kollektivavtalen har sett till, att vi till viss mån har mer betalt på tider som är obekväma att jobba under, men det här borde vi ta en närmare titt på. Om det är fullkomligt acceptabelt för företagen att ta betalt enligt eget tycke och nyttja sin monopolställning, varför skulle inte vi kunna ta betalt av företagen efter samma princip.
 
Det här tänker i alla fall jag ägna en djupare tanke åt. För det skulle inte vara mer än rätt, egentligen.