Politik, Samhällsfrågor boendeparkering, fickparkering, gatuparkering, parkering, parkeringsavstånd

Lär er att parkera - Annars blir det grannfejd!

 
Det är naturligtvis förkastligt att jag ibland, eller rättare sagt varje gång jag har möjligheten, väljer att ta bilen istället för att promenera, cykla eller använda mig av kollektivtrafik för att ta mig någonstans. Med det sagt vill jag komma till kärnan av vad jag har varit förbannad över under flera år. Och det är hur mina grannar parkerar sina bilar på gatan utanför mig.
 
Jag bor på Hallebergsvägen i Bromma strax utanför Stockholm City. Så ni som bor på den gatan och äger en bil, ta till er! Sluta parkera som några ***** ******!
 
Det ter sig nämligen så, att på denna gata bor det endast människor som är helt okapabla att bedöma avstånd från sin bil till en annan. Mellan varje bil är det ett tomrum som skulle på hela gatans längd ge plats för ytterligare 20 bilar - och det utan att överdriva alls. 
 
För avståndet mellan en bil till en annan på en gatuparkering räcker ca 25 cm framför och 25 cm bakom bilen. Det är alldeles tillräckligt för att man ska kunna fickparkera i luckan och ta sig ur den. Men på min gata är avstånden snarare ca en meter! Varje dag och nästan mellan varje bil. Det är precis för lite för att en bil skulle få plats.
 
Utan att trava för långt så vill jag bara säga, att om du inte kan bedöma detta avstånd, har du ingenting i en stadstrafik att göra. Skaffa dig en privat parkering eller låt bli att köra!
 
Det borde finnas en möjlighet att bötfälla dessa idioter för att förhindra andra, som också betalar för sin boendeparkering att nyttja den. Det behövs skärpning och det är nu!
 
Jag vet inte hur det ser ut i andra delar av staden eller landet, men min gata skulle bli en guldgruva för lapplisorna om denna möjlighet fanns. Kanske något att fundera över, kära kommunpolitiker...