Politik, Religion & Livsåskådning, Samhällsfrågor Jehovas Vittnen, Krönika, Veganism, Vegetarism

Jehovas vs Veganer

 
Jag vet att jag nu kommer att trampa på många tår då mist 40 av mina vänner är veganer. Kanske kommer någon till och med unfrienda mig, men det får jag ta. Men jag har tänkt mycket på senare tid det missionerande som några religiöst övertygade personer gör och jämfört det med övertygade veganer.
 
Till att börja med vill jag säga, att veganism är en bra sak. Det hjälper klimatet och minskar efterfrågan på kött som ofta produceras på helt oacceptabla villkor. För vissa av mina vänner är valet att vara vegan religiöst betingat medan vissa andra tar politisk ställning mot djurhållningen. Jag känner samma sak gentemot alla troende, som är övertygade om sin sanning. Religionen ger dem trygghet som kanske en och annan saknar. Bra där så länge.
 
Likheten kommer när det är dags att övertyga andra om sin livstil. Ta Jehovas Vittnen som ett exempel. För någon månad sedan fick jag en broschyr av två missionärer med rubriken: "Finns helvetet?" I den övertygades jag om fasan som väntar på mig om jag inte vänder mid till Jehova och det hela var illustrerad med en familj som brann i helvetets lågor. 
 
Mitt flöde på Facebook fylls i princip dagligen med liknande scenarion med bilder på vanvårdade djur och slagord om att den enda vägen till att vara en rättfärdig person är att bli vegan. Den enda skillnaden är att många av mina veganvänner avskyr religion, men använder sig av samma missionstekniker. Att måla fan på väggen brukar funka, nämligen.
 
Nu är det så, att jag vet att Jehova kommer att straffa mig eftersom jag inte vänder mig till honom, om det nu är den enda vägen till frälsnigen. Och jag vet också, att enligt den veganska religionen är jag en hemsk varelse eftersom jag äter kött eller kyckling fem dagar i veckan, har bara två vegetariska dagar i veckan och äter glass då och då. Och jag vet att det är alldeles otillräckligt att jag bytt kaffemjölken mot soyamjölk. Jag vet det. Och jag vet var ni finns om jag vill ansluta mig till eran led. 
 
Jag vill bara inte få alla dessa anklagelser smetade i mitt ansikte varje gång jag öppnar Facebook eller får ett oväntat besök. Gevalian börjar sina. Jag gör så gott jag kan både när det gäller att tänka på högre makter och när det gäller djur. Jag försöker välja närpdoducerat, frigående och ber mina aftonböner så ofta jag kommer ihåg att göra det.
 
Men jag slipper hemskt gärna missionerandet som säger att den enda rätta sanningen är just er livstil. Jag försöker ju inte pracka på min livstil på någon. Det är jättebra att ni är bättre människor som gör mer skillnad och har starkare tro. Jag undrar bara varför det är så viktigt att få andra att känna sig lite sämre om man inte till 100% konverterar.  
 
Till slut vill jag poängtera, att "inte alla veganer" och "inte alla troende". Och jag menar verkligen det.