Åtgärder i Sverige och övriga EU

Jag tillhör inte dem som tror på konspirationsteorier. Jag vill ha evidens - svart på vitt - innan jag ställer mig bakom en kontroversiell "sanning". Det gör jag nu också, när det gäller min kritik gentemot Folkhälsomyndigheten och statsepidemiologen Anders Tegnell.
 
Jag har i mina inlägg länge kritiserat myndigheternas insatser eller snarare bristen på dem. Vi är snart det enda landet i Europa där det råder "business as usual" samtidigt som andra länder gör allt de kan för att stoppa viruset. Svenska myndigheter tror inte att pandemin längre kan stoppas utan satsar på att sprida ut smittan under en längre period för att sjukvården ska ha möjlighet att klara det. Jag menar på, att hade vi tagit mer drastiska åtgärder tidigt hade vi inte haft denna situation idag.
 
Det tycker även en rad forskare i en debattartikel i SvD. Några andra framstående epidemiologer kritiserar hårt Sveriges agerande i en intern mejlkonversation, som läckts till offentligheten. All kritik tillbakavisas av Tegnell, som menar, att hans myndighet besitter med den övervägande bästa kompetensen i landet och vidhåller sin inställning, att fler eller hårdare åtgärder inte är nödvändiga.
 
Även om Tegnells attityd är anmärkningsvärt dryg efterlyser jag inte ödmnjukhet i ett läge vi befinner oss nu. Däremot höjer jag ögonbryn mot att Tegnell är 100% säker på sin sak medan resten av Europa verkar tycka annorlunda. Här har vi en lista på olika åtgärder och hur majoriteten (inte alla) länder och hur Sverige har använt sig av dessa.

ÅTGÄRD ÖVRIGA LÄNDER  SVERIGE
Screening av inresande
från riskområden
Varierar
 
Ingen
 
     
Inreseförbud från några
eller alla länder
Infört i tidigt skede från riskländer
Infört i tidigt skede från alla länder
Infört en dag sedan från alla länder
 
     
Karantän för inresande
från riskområden
Obligatoriskt i många länder
 
Frivilligt
 
     
Restriktioner för
utlandsresor
Varierar med både avrådan och
förbud att resa ut från landet
Avrådan att resa till riskländer och
nyligen en generell avrådan
     
Stora sammankomster
och folksamlingar
Förbjudet mot större än 10-50
 
Förbud mot större än 500 
 
     
Tester av sjukvårds-
personal
Rutinmässig testning kontinuerligt
 
Ingen utan symptom
 
     
Tester på riskgrupper
och äldre 
Testas i de flesta länder
 
Ingen utan symptom 
 
     
Tester på allmänheten
 
Varierar, oftast vid symptom 
 
Ingen utan behov av 
intensivvård 
     
Stängning av skolor,
förskolor och liknande
 
Varierar, stängt i de flesta länder
 
 
Fortsatt öppna med rekommendation
om distansundervisning där möjligt
     
Stängning av andra
läroverk och liknande
Stängt, undervisning sker på
distans
Rekommendation om att undervisa
på distans
     
Stängning av barer,
restauranger, bion etc.
Varierar, stängt i många länder
 
Ingen
 
     
Allmän karantän
(med egenansvar)
Varierar, finns i många länder
 
Ingen
 
     
Utegångsförbud utom
för matinköp/sjukvård
Italien, San Marino och Spanien
Planeras i Finland och Frankrike
Ingen
 
     
Böter om du trotsar
restriktionerna
I de flesta länder
 
Inga då inga restriktioner
har införts
    
Som man ser, det finns en rad åtgärder man hade kunnat göra för att till att börja med hindra smittan att spridas till Sverige och sedan för att förhindra inhemska smittotillfällen. Jag menar, att Folkhälsomyndigheten och regeringen hade kunnat göra så mycket mer än vad de har gjort. Ändå påstår myndigheten och regeringen att samtliga åtgärder eller icke-åtgärder är av högsta adekvans.
 
Om Sverige har agerat rätt, det låter jag er att avgöra själva.