Politik, Samhällsfrågor bokning, book a table, förskottsbetalning, kroganställda, krogen, noshow, restaurang, waiteraid

Kan du tänka dig att betala ditt krogbesök i förskott?

 
NoShow är en term, som vi i restaurangbranschen använder flitigt. Det är händelsen när en gäst eller sällskap som bokat ett bord inte dyker upp. Det är mycket vanligt. På en standardkrog sker detta dagligen. När folk inte vet vad de är sugna på bokar de bord på flera restauranger och sedan väljer en som känns bäst just då. Även om man någon minut före skulle boka av, ställer detta till med stora problem.
 
Inkomsten för det bokade bordet uteblir och man har eventuellt varit tvungen att tacka nej till ett annat sällskap som gärna hade ätit vid samma tid. Avancen i branschen är redan lägre än i övriga världen och till och med mycket lågt jämfört med andra industrier. Krogarna kämpar för att detta inte ska ske.
 
Utomlands, bl.a. i USA har restauranger med högt tryck börjat ta betalt av gästerna redan vid bokningen. Med sitt kreditkort betalar man vid bokningen en förskottssumma per stol, som sedan dras av den totala notan när man ätit klart. Dyker man inte upp, förlorar man förskottssumman, som i snitt ligger på ca 200 kr per person.
 
Det finns många aktörer på marknaden som har färdiga lösningar för detta och dessa är tillgängliga i Sverige också, dock än så länge bara på engelska. Inga svenska aktörer har anammat praktiken och många krögare är tveksamma om inte den nya praktiken skulle skrämma iväg kunderna.
 
Fast skulle det göra det? Jag tror tvärtom. Ett ställe som har mage att införa ett sådant system deklarerar stolt, att det är en upplevelse värt vartenda öre att äta hos oss. Det skulle öka anseendet på restaurangen i allmänhetens ögon. "Den krogen är så populär och bra, att man måste betala en del i förskott!"
 
Självklart har restauranger som tillämpar systemet fortfarande möjligheten kvar, att gästerna bara droppar in, om plats finns. Och dessa behöver inte göra någon förskottsbetalning på plats. Det kan vara så, att under en övergångsperiod skulle drop in -andelen gå upp något medan bokningarna skulle minska något. Men gästen förlorar inte något, pengarna skulle ju ändå spenderas på den aktuella restaurangen.
 
Är du beredd att betala en del av din krognota i förskott? Eller är du en av dem som bokar bord på sju restauranger samma kväll bara för att? En sak är säkert, NoShows går ner på de ställen som inför förskottsbetalning. Det är lättare att prognostisera när bokningarna är säkra och kunderna kan vara säkra på, att få plats, det är ju delvis betalt redan.
 
Jag har arbetat på många krogar med otroligt tryck. Det har varit väntetid på flera veckor ibland. När ett bord sedan står tomt och dess servitör får rulla tummarna, är det ett stort bakslag för alla inblandade: krögaren, servitören och inte minst de andra gästerna som hade kunnat ta bordet istället.
 
Jag tror, att detta är en nödvändighet för restauranger med högt tryck. Men hur kommer svenskarna omfamna det som komma skall? Och när gör våra svenska bokningsleverantörer sig redo för den här typen av bokningar? Intresset finns från branschen och väntar man för länge, har de utländska företagen hunnit ta över.