Politik, Samhällsfrågor, Sexualpolitik carolina falkholt, censur, fuck the world, konst, penisavund, poseidon, snoppshock

När konsten censureras har penisavunden fått en helt ny betydelse

 
Den jättelika blå penisen på Kungsholmen ska i dagarna målas över. Anledningen till det är, att många boende på området har klagat på att konstverket är obscent. Man har till och med tagit ställning för barnen, som ska inte behöva bli utsatta för "sådant här".
 
För den oinvigde kan nämnas, att det handlar om Carolina Falkholts väggmålning "Fuck the world", som än så länge finns på en husvägg i centrala Stockholm. Konstverket skulle få pryda väggen i ett halvår, men efter moralistiska protester kommer den målas över nu drygt efter en vecka. 
 
Det är inte första gången vi censurerar konst i Sverige. Kontroversiell konst har alltid väckt starka känslor, men allra oftast endast när åskådaren ser konstverket som ett stycke och inte ser vad konstnären vill säga med det. Ett relativt färskt exempel är tumulten konstnären Makode Linde orsakade med sin kontroversiella tårta på Moderna Museet. Folk såg rasism och blev upprörda medan konstnärens avsikt var det motsatta.
 
Det avgörande värdet i ett konstverk är nämligen inte själva föremålet som föremål. Konstvärdet kommer sig av egenskaperna som antingen är kopplade till konstnärens avsikt eller som kan ge en viss upplevelse hos den som tar del av konsten.
 
Det får mig att tänka på de känslor, som har uppstått till följd av Falkholts målning. Själva nakenheten kan det ju inte vara, vi är vana vid att se både nakna män och kvinnor bl. som statyer. Ta statyerna vid Avenyn i Göteborg istället. Men snopparna vi kan beskåda där är ju inte erigerade och är kanske av det minsta laget.
 
Kanske är det ingen slump, att det är mest medelålders män som har fört övermålningskampanjen som hårdast. Små, nästan obefitnliga snoppar hotar ju ingen. Men när en jättelik, stor penis reses upp mitt i stan väcker det en tanke hos mig, om inte penisavunden inte har fått ett helt nytt innebörd. När den jättelika penisen dessutom är omskuren är det nog ett ännu större hot. 
 
Men då ser vi bara det som alla kan se utan att ägna oss åt en tanke åt budskapet som konstnären ville förmedla. När man vill skydda barnen, vad är det man vill skydda dem från, egentligen? Den kroppsdelen som hälften av människorna går runt med? Eller handlar det hela om att man, förmodligen ganska undermedvetet, känner sig hotad? 
 
Det spelar ingen roll. För konstverket handlar knappast om en jättepenis. Den förmedlar inte budskap om fri porr. Och den är precis så obscen som åskådares egna tankar är. Busted.
 
Vi slutade cencurera film 2011. Vid gatukonst lever censuren dock vidare, om än inte i statlig regi. När det gäller konst upplever vi den alla olika. Och man kan inte alltid få som man själv vill omkring sig, men vi borde låta alla former av uttryck att blomstra vare sig vi är fans eller inte.
 
Därför är det synd och skam, att Falkholts konstverk ska målas över. Moralism och penisavund i ett helt nytt format frodar starkt i ett land, som vi påstår oss att vara jämställt. Men handen på hjärtat, hade det verkligen varit så många reaktioner på ett par kvinnobröst?