Internationellt, Samhällsfrågor, Skatt importmoms, kinapaket, moms, onlinehandel, postnord, postnord logistics, serviceavgift, skatteverket, tullen, tullverket

Tullverket + Postnord = Match made in Hell

 
Postnord vet minnsan hur man gör sig inpopulär.
 
Bara någon månad sedan gick Postnord back på att leverera kinapaket. Det beror på en gammal regel, från en tid när Kina klassades som ett U-land. Enligt internationella regler ska avsändaren, det kinesiska postverket, betala en avgift hos mottagarlandet. Men i Kinas fall är avgifterna mycket lägre, på grund av den gamla u-landsklassningen.
 
Så Postnord fick komma på en lösning. Tullverket kontaktades och till slut kom Postnord med en lösning. De kunde skapa en "service" där importmomsen kunde debiteras från medborgare och genom att lägga på en hög serviceavgift kunde Postnord täcka förlusterna som kinapaketen orsakat.
 
Och så blev det. Idag är verksamheten fullt igång. Du som mottagare av varor utanför EU får betala mellan 75 och 150 kronor i ren hanteringsavgift till Postnord. Sedan ska du betala moms till Tullverket (25%) och om varans värde är över 1.500 kronor måste du även betala tull (oftast 20% till). Postnord tar betalt per paket oavsett vad.
 
Det är inte heller lite vad Postnord skulle tjäna på det nya systemet om alla hämtade ut sina paket. Det enda Postnords personal måste göra är att scanna paketet, skriva in adressen och värdet för att sedan klicka på en knapp för att skicka en räkning. En kan hinna med hundratals paket i timmen. Men ponera, att siffran var så låg som 60, ett paket i minuten alltså. Och att alla paket var värda mindre än 200 kronor. Då har Postnord täckning för 4.500 kronor i timmen per anställd. Men ingen är väl förvånad, systemet är framtaget av Postnord själva. 
 
Många andra EU-länder har varit mer humana i sin bedömning om när privatpersoner måste betala importmoms. Exempelvis i Finland har man valt samma gräns som EU har beslutat om tull. Den ligger på ca 200 kr. Om varans värde är under 200 kr får finländare ta emot varan utan att de behöver betala vare sig moms eller tull.
 
Utan att vara det minsta patriotisk så är jag böjd att tycka, att finländare agerar mycket klokare i den här frågan. Dessutom följer beslutet EU:s linje gällande tullbestämmelser. Att låta varor med lågt värde att passera är helt rätt och spara pengar för alla. Dessutom, det tar inte längre tid att administrera paket med dyrt innehåll. Varför ska hanteringen av dessa vara dubbelt så dyr?
 
Det är vansinnigt, att exempelvis jag krävdes nyligen på moms om 2,74 kr och Postnords avgift 75 kr = 77,74 kronor på en vara som kostade ursprungligen 11 kronor. Gissa om jag kommer att hämta ut den. 
 
Och jag är inte ensam. Det är många fler som inte betalar. Då skickas varan tillbaka till avsändaren och det kommer att kosta Postnord att göra det. Med andra ord kostar det nya systemet, som Postnord trodde skulle bli en guldgruva, i många fall mer än än vad det smakar. 
 
Det är nu både Tullverket och Postnord måste tänka om. Systemet måste göras om. En gräns på försändelsens värde och momstvång måste sättas upp, allting annat är orimligt med dagens "serviceavgifter".
 
Och om staten nu vill ha momsen på alla paket utanför EU, låt folk betala momsen självmant. Eller så kan postombuden ta betalt för momsen och lägga på en rimlig liten avgift om kanske 15 kronor. Funkar det inte och folk skulle strunta i att betala, då kan ni återgå då till detta system.
 
Men ge Svensson en chans att göra rätt. Jag tror att det skulle löna sig mycket bättre i både goodwill och i att folk faktiskt skulle hämta ut sina paket. Det skulle inte ge Postnord det förväntade klirret i kassan, men Postnords intresse borde inte ligga hos Sveriges privatpersoner heller. Istället bör man titta på de föråldrade avtalen och arbeta fram en förändring.