Politik, Samhällsfrågor, Skattepolitik kinamoms, kinapaket, logistik, moms, obetalt moms, postnord, privatmoms, tullen, tullverket

Kinapaket: Postnords girighet kommer att slå hårt tillbaka

 
 
Mer än någonsin förut beställer vi varor direkt från Kina. Det beror på att prisnivån är i snitt 60% lägre än här hemma. Förut passerade paketen tullen och var och en skulle frivilligt betala moms för sina köp. Ingen gjorde det. Tullverket räknade, att staten går miste om upp mot en miljard knoror årligen. Postnord fick i uppdrag att kassera in pengarna. För detta skulle de få ta betalt av slutkunden.
 
Och det gör Postnord. Sannerligen. För varje försändelse oavsett värde måste mottagaren betala utöver momssatsen på produktens värde, en administrativ avgift om 75 kronor till Postnord. Betalar man inte, då får man inte sitt paket heller utan efter en tid returneras paketet till avsändaren.
 
För kinesiska handlare är det här både goda och dåliga nyheter. De goda är, att varorna till svenska kunder kan ofta säljas om då paketen går i retur. Många av paketen har dock ett värde på bara några kronor. De dåliga nyheterna är, att samtidigt har handeln med Sverige minskat markant sedan de nya reglerna infördes. Men det gör inte så mycket för kineserna. Resten av världen är ju fortfarande deras handelsplats. 
 
Postnord motiverar den höga avgiften med att de måste ha personal och logistik för allt detta. Och det kostar pengar. Men behövs den här momsapparaten så som den är idag?
 
Svaret är nej. Det finns ingen anledning till att hålla paketen i ett centrallager tills folk har betalat. Det skulle fungera lika bra med en räkning i brevlådan och postgången skulle inte bli ytterligare försenad. Men Postnord är ett företag. Ett företag ska gå i vinst, inget konstigt med det. Och ger man ett företag fria händer hur logistiken ska se ut, ser de till att tjäna på det. Jag har ingenting emot att företagen tjänar pengar, men när pengarna tjänas på luft börjar det lukta en aning unket.
 
Om Postnord hade velat ha detta på en acceptabel nivå, hade man bara skickat en räkning till samma adress på momsvärdet och en liten hanteringsavgift. Man hade också kunnat införa ett "momskonto" för dem som så vill. Där skulle momsen samlas och den hade kunnat betalas exempelvis kvartalsvis. Detta för att slippa betala en administrativ avgift per paket. Paketen kan bli många eftersom olika varor ofta skickas från olika leverantörer även om det skulle handla om en och samma beställning.
 
Då har vi dock ett problem. Om man inte hittar vilken person det är som är mottagaren, när mottagaren inte bor på den angivna adressen till exempel. DÅ hade det varit acceptabelt att hålla paketen inne tils momsen är betalt.
 
Sedan, avgiften på 75 kronor är så hög, att en gräns när momsen tas ut borde ha införts. Det är idag inte lönsamt att hämta ut försändelser som är värda mindre summor. En rimilig gräns för detta ligger enligt min mening på 300 kr. Då motsvarar avgiften momssumman på försändelsen. Allt under 300 kr borde kunna vara momsfritt.
 
Postnords planer har än så länge inte gått i lås. Över hälften av samtliga paket efter införandet av straffavgiften ligger kvar på Postnords momsterminal i Örebro. Dessa ska Postnord frakta tillbaka till avsändaren, vilket kan bli en dyr historia. På finska säger man, att "girighet sätter en i skiten till slut". Det kan gott vara just det som händer med Postnords momsinsamling.
 
Nej, Postnord, ni måste till att börja med att upphöra med den härskarteknik ni kör med. Ni ska tänka om. Ni ska göra om och göra rätt. Era avgifter kommer att bli ert fall i slutändan. Det tjänar ingen på, allra minst Postnord själva.