Nu är måttet rågat - Samhället måste visa var skåpet ska stå

Brända polisbilar, skadade poliser som måste fly för sitt liv, kriminella tar över inte bara stadsdelar utan hela städer utan att någon berörs. Det är ingen som visar någon civilkurage, ingen som vågar. Kall fakta i Sverige 2022.
 
Allt har sin början i en planerat händelse där en grupp människor ville uttrycka sin åsikt om religionen islam genom att bränna religionens heliga bok Koranen. Det kan tyckas vara onödigt utan dess like, men det är en fullt laglig aktion som vem som helst i vårt land har rätt att utföra - oavsett vilken religion och vilken bok det än handlar om. Det kallas för yttrandefrihet och jag går i täten för att försvara den grundläggande rättigheten vi har.
 
Det spelar mig ingen roll vilka vidriga åsikter någon vill uttrycka. Jag försvarar denna någons rätt att få göra det alldeles oavsett. Det bör vi alla göra. När den rättigheten begränsas så har vi hamnat på en väg som leder till en återvändningsgränd och är hot mot demokratin.
 
Personer som startade oroligheterna håller inte med mig. För dem är inte yttrandefriheten vatten värd. Inte när det kommer till deras tro och vad de anser heligt. Andras tro spelar mindre roll. Deras får inte smädas, kränkas, hatas eller hånas. Problemet är bara att alla vi som befinner oss i detta land har lagstadgad rätt att göra precis allt det där mot vad som helst och vilken gud som helst. Det säger vår grundlag och det är väl en hörnsten i vår demokrati. Det ska respekteras och levas upp till.
 
Det lustiga i det hela är att de som går i täten mot yttrandefriheten och startar dessa kravaller är knappast de som utövar sin religion på något vis oklandervärdigt sätt. Snarare tvärtom. Det är kriminella vandaler, vars aktioner har dömts ut t.o.m. av deras egna religiösa ledare. Det verkar som att religionen är snarare bara en förevändning till att få starta något kaotiskt och ifrågsätta ordningsmakten.
 
Jag bryr mig faktist inte alls om anledningen. Varken hädelsen eller om det verkligen var det för dessa kaosmakare. Jag bryr mig inte om du lever i ett utanförskap - frivilligt eller inte - det spelar ingen roll längre. Jag skiter fullständigt i att du hamnat på fel spår i livet och blivit rekryterat till en olaglig verksamhet. Ingenting sådant spelar någon roll för mig längre. Eftersom det räcker nu. 
 
Ska du få lov att existera i samhället som generationerna innan har byggt upp, ska du respektera den och följa dess lagar. Gör du inte det så kan du antingen sticka från det här landet eller så kommer vi att ta och straffa dig för dina handlingar. 
 
Steg ett: Ge polisen rätt att använda dödligt våld i sådana här sammahang. Det ska börjas såklart med gummikulor innan man tar det sista steget. Men blir du skjuten i arlset, ska det kännas ordentligt. Det ska inte vara polisen som är rädda och flyr. Det är de som ska återställa ordningen - till varje pris även om det skulle kräva människoliv. Som kaosmakare ska du känna till risken och är du smart undviker den.
 
Steg två: Samhället måste skydda sig från skadliga individer. Det är en av anledningarna varför vi låser in folk. De som finns skyldiga ska bakom lås och bom i minst 10-15 år. Har de äventyrat den allmänna ordningnen så att någon skulle kunna ha dött, ska det vara fråga om livstids fängelse. På så sätt händer det inte igen på initiativ av samma personer i all fall. Vi måste statuera några exempel för att det ska bli ett verkligt hot för dessa individer.
 
Steg tre: Samhällskunskap i skolorna och invandrarkurser måste inkludera respekten för yttrandefriheten. Kom inte hit om du inte kan respektera våra lagar och principer. Att yttrandefriheten begränsas i något annat land betyder inte att  det är rätt. Det gäller även alla religioner. Om jag nu vill håna din gud så får jag göra det och du kan faktiskt inte göra någonting alls åt det  mer än att möjligtvis håna tillbaka. Och så enkelt är det egentligen.
 
Steg fyra: Vi alla måste visa civilkurage! Det är något vi tycks ha glömt vad det är. Sätt stopp på felaktigt beteende direkt. Om vi alla ansluter oss till civilkuragetåget så har inte dessa individer en chans. Säg till, ring polisen, gör något! Sluta sossa runt utan någon mening - din civilkurage behövs!
 
Mitt mått är rågat. Det får för fan vara nog nu. Eller vill du ha det så här?